Nacházíte se: Úvodní stránka > Města a místa > Rychlé cestování Pendolinem
Sponzorované odkazy:
Pendolino je označení elektrických vlakových jednotek, které vyrábí Fiat Ferroviaria. V současné době tyto vlaky vlastní firma ALSTOM. Tyto rychlé vlaky mohou jet až od 30 % vyšší rychlostí oproti obyčejným vlakům a rychlíkům. Maximální rychlost dosahuje okolo 250 km/h. Nejčastěji se pohybuje v rozsahu 200–250 km/h. Např. v roce 2004 byla naměřena rychlost 237 km/h na trase z Břeclavi do Brna.
První vůz byl vyroben v roce 1969. Tento specielní vlak
byl konstruován na základě naklápěcích skříněk vozů. Tyto speciální
naklápěcí zařízení optimalizuje jízdu vysokou rychlostí. I samotný
název Pendolino znamená kyvadélko. Teprve v roce 1974 byla objednána
první jednotka a od roku 1975 byla vyrobena. Pendolino bylo nasazeno do
provozu v letech 1976–1979 na trasu z Říma do Ancony. O deset let
později, tedy v letech 1985 – 1986 bylo postaveno celkem 15 vlaků
o 9-vozových jednotek. Každým rokem se na tratě nasazovaly nové jednotky,
které byly kvalitnější a modernější a technologicky pokročilé.
Pendolina se začala vyrábět na základě zrychlení jízdy
vlakem. Zpočátku se přemýšlelo o úpravě tratí, ale tato myšlenka byla
vzápětí zamítnuta. Přestavování a upravování tratí by bylo značně
drahé.
V současné době je v provozu cca 285 vozidel. V České republice je
pendolino v provozu od 11. prosince 2005.
Pendolino je opravdu velice rychlý vlak, takže tuto výhodu zajisté ocení všichni, kteří se potřebují dostat do vybrané destinace poměrně v krátké době. Vlaky jsou komfortní nejen ve vybavení, ale i ve službách, péčí o zákazníka apod. Ti, kteří už jeli pendolinem často přirovnávají jízdu srovnatelnou s vlakem. Vagóny jsou klimatizovány a nachází se v nich toalety. Stejně jako obyčejné vlaky, tak i pendolino se dělí na dvě třídy – první a druhou třídu. První třídu poznáte na první pohled, neboť sedačky jsou barveny do červena a druhá třída má sedačky modré. Cestování v první třídě je opravdu komfortní. Máte možnost zapojit notebooky nebo audiosystémy do elektrických zásuvek. Mezi první a druhou třídou je k dispozici bistro.
Cestování v druhé třídě je také pohodlné. Pokoud převážíte
větší zavazadla, je ve vlaku speciální police, kam si je můžete uložit.
Stejně jako v ostatních vlacích, tak i v pendolinu máte místo pro
převoz kol, kočárků apod.
Sedačky jsou značně pohodlné a buď jsou řazeny jedna za druhou nebo
naproti sobě. U každé sedačky má cestující k dispozici speciální
odklápěcí stoleček, stahovací rolety, tlačítka na přivolání personálu
a také tlačítka na upravení polohy sedadla.
Jízdenky, neboli místenky, si můžete zakoupit předem přes internet.
Samozřejmě lze nakoupit jízdenky přímo na nádražích, kde má pendolino
psanou zastávku. Ceny jízdenek se pohybují různě. Záleží jakou trasu
zvolíte, jak daleko pojedete, jestli si vyberete první nebo druhou třídu.
Např. cesta z Prahy do Brna ve druhé třídě stojí okolo 500 Kč,
v první tříde okolo 670 Kč.
Pendolino jezdí ve dvou trasách – severní a jižní. Severní trasa
začíná v hlavním městě Praha (Ruzyně, dále Holešovice), dalšími
zastávkami jsou hlavní nádraží v Pardubicích, Olomouci a končí
v Ostravě. Druhá trasa – jižní – je mezinárodní a jede přes Prahu
do Rakouska a končí na Slovensku v Bratislavě.
Sponzorované odkazy:
Cestování patří k fenoménem této doby. Vyberte si i vy příjemné ubytování přímo od majitele na stránkách www.MegaUbytko.cz a www.MegaUbytovanie.sk.
Turisimo.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.